Jak uzyskać zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów?

Według ustawy o odpadach, aby zbierać i przetwarzać odpady, konieczne jest uzyskanie stosownego zezwolenia. Na wniosek osoby zainteresowanej taką działalnością decyzja ta może zostać objęta jednym dokumentem. Zgody na prowadzenie tego rodzaju działalności zostaje wydana przez odpowiedni organ na okres maksymalnie 10 lat. W jaki sposób można uzyskać zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie śmieci?
Kto wydaje zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów?
W zależności od miejsca przetwarzania odpadów wniosek o zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów składa się do innych organów. Rozpatruje je marszałek województwa jeśli przedsięwzięcie:
może znacząco oddziaływać na środowisko,
dotyczy odpadów innych niż niebezpieczne poddawanych procesie odzysku polegającym na zagospodarowaniu terenów niekorzystnie przekształconych. Dotyczy to tylko sytuacji, w której ilość umieszczanych w wyrobisku odpadów jest nie mniejsza niż 10 Mg na dobę lub jego całkowita pojemność jest nie mniejsza niż 25 000 Mg;
dotyczy instalacji komunalnych,
dotyczy zezwolenia na zbieranie odpadów, w przypadku gdy maksymalna masa wszystkich odpadów magazynowanych w ciągu roku przekracza 3000 Mg.
W pozostałych sytuacjach wniosek o zezwolenie składa się do starosty, chyba że przetwarzanie odpadów ma się odbywać na terenach zamkniętych. Wtedy dokumenty do rozpatrzenia należy przekazać regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska. Przykładem przedsiębiorstwa, które uzyskało niezbędne zgody, może być firma Recykler.
Zezwolenie na zbieranie odpadów — wniosek
Pierwszym etapem do uzyskania zgody na zbieranie i przetwarzanie odpadów jest złożenie wniosku o zezwolenie na prowadzenie tego rodzaju działalności. Wzór dokumentu znaleźć można w urzędzie właściwym lub na stronie internetowej konkretnego organu. Do wniosku należy dołączyć załączniki. W każdym przypadku musi to być zaświadczenie i oświadczenie o niekaralności, operat przeciwpożarowy i dowód opłaty skarbowej.
Operat przeciwpożarowy powinien zawierać warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu, jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów. Zawarte w nim informacje powinny zostać uzgodnione z komendantem powiatowym lub miejskim Państwowej Straży Pożarnej.
Operat powinien być wykonany przez rzeczoznawcę, jeśli organem do wydania zezwolenia jest marszałek województwa lub dyrektor ochrony środowiska. W przypadku, gdy zgodę podpisuje starosta, może go stworzyć osoba mająca odpowiednie wykształcenie, np. tytuł zawodowy pożarnictwa lub inżyniera bezpieczeństwa.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Utylizacja Sprzętu Elektronicznego Ep Reco Piotr Cabak, Zbigniew Kalinowski Sp.j.
Utylizacja woj. małopolskie32-332 Bukowno, Kolejowa 39